Reparatiewetgeving 2024 - 2027
Om uitgevoerde reparaties te kunnen controleren op een juiste werking moet er een werkend besturingsysteem zijn geïnstalleerd!
iPhone 12 en nieuwer Repair Assitant
Vanaf de iPhone 12 moet de laatste update van iOS 18 of recenter zijn geïnstalleerd.* Is dit niet het geval, dan geeft de Repair Assistant, aan dat de reparatie alleen kan worden afgemaakt na een upgrade naar de meest recente iOS versie.
* Heb je iOS bèta software geïnstalleerd vervang deze door de laatste officieel uitgebrachte iOS software. Wij zijn niet verantwoordelijk voor hardwareproblemen als gevolg van iOS bèta software!
Je kijkt mee met de reparatie.
Ben je niet in de gelegenheid om op je iPhone reparatie te wachten dan kan je vanaf iOS 18.xx eventuele privacy gevoelige informatie verbergen en beveiligen.
Bij de iPhone X is iOS 16.xx de laatste versie. Maak een kopie, leeg je iPhone en installeer de iPhone als nieuw.
Reparatie wetgeving
Door aanpassingen van de (Europse) reparatiewetgeving, heeft Apple de serialisering van onderdelen moeten loslaten. Om toch nog een beetje 'controle' te houden is de 'Repair Assistant' bedacht om specifieke onderdelen te 'kalibreren'. Dit 'kalibratieproces' moet aan het eind van een reparatie worden doorlopen. Hiervoor moet kontakt worden gemaakt, via een WiFi verbinding, met de servers bij Apple.Op de website van Apple, geeft de fabrikant aan, dat mogelijk het onderdeel niet goed werkt indien het kalibratieproces niet kan worden afgemaakt. Dit is onzin, het kalibratieproces is een manier om de reparatiegeschiedenis te bewaren.
De te kalibreren onderdelen zijn: Scherm, achterkant, batterij, voor- en achtercamera.
Apple heeft de software aangepast waardoor origineel refurbished en pulled schermen vanaf de iPhone 12 serie enkel gekalibreerd kunnen worden wanneer de originele sensorkabel behorende bij het scherm aanwezig is. Onze 'pulled' schermen worden geleverd inclusief sensorkabel.
Pulled betekend letterlijk van een iPhone afgetrokken. Dit zijn dus 100% originele Apple schermen echter gebruikt. De schermen worden door de Repair Assitant ook als zodanig herkend. (Gebruikt).
De origineel refurbished en de compatibel schermkwaliteit wordt geleverd zonder sensorkabel. Dit resulteert in de melding 'onbekend'.
De 'onbekend' melding heeft GEEN invloed op de werking van het scherm/de iPhone!
Lees ons BLOG van 1 juni 2025 voor uitgebreide informatie!
Schermen zonder sensorkabel
Bij deze schermen kan de Repair Assistant niet worden afgemaakt, er verschijnt bij de eerste opstart een onbekend onderdeel melding. Door bij 'Herstart en voltooi de reparatie' te kiezen voor 'Niet nu'*, verdwijnt de melding. Na 5 dagen verschijnt de melding nogmaals, wederom kiezen voor 'Niet nu', zorgt ervoor dat de melding definitief verdwijnt.
Na het terugzetten naar de fabrieksinstelling én het opnieuw opstarten van je iPhone, zal de melding weer verschijnen. Kies wederom voor 'niet nu' etc. etc. Het scherm/toestel heeft geen hinder van deze meldingen. De '1' bij instellingen is ook verdwenen.*
*Apple past met enige regelmaat de 'regels' aan waardoor de melding mogelijk op de 6e of helemaal niet verschijnt... etc. Wat Apple ook verzint, het scherm/toestel ondervindt geen hinder van deze meldingen!
Info - Reparatiegeschiedenis
BLOG: 01-06-2025
Onder info is de reparatiegeschiedenis blijvend in te zien. Hier is o.a. zichtbaar of het onderdeel origineel, gebruikt of onbekend is.*
* Bij een 'pulled' achterkant wordt de achterkant herkent als origineel echter dit is achteraf niet zichtbaar in de reparatiegeschiedenis (Getest bij iOS 18.6.2).
Vingerscan (Touch ID) &
Gezichtsherkenning (Face ID)
Voor de gezichtsherkenning heeft Apple de serialisering alleen vrijgegeven vanaf de iPhone 16 serie. De iPhone 16 serie is het eerste model dat onder de reparatiewetgeving van 1 januari 2025 valt. Bij alle oudere modellen verlies je de gezichtsherkenning (Face ID) bij de vervanging van de voorcamera. Voor toestellen met Touch ID verlies je de vingerscan functie bij vervanging van de homeknop.
© Alle rechten voorbehouden - Phones-enzo