Zelf oplossen van een iPhone ‘touch’ probleem Ieder elektronisch apparaat loopt wel eens vast zo ook een iPhone. De gebruiker ervaart het vastlopen veelal aan het scherm dat niet meer goed reageert op de touch. Ook audio problemen (hakkelend geluid) kunnen duiden op een vastloper. Veelal worden deze problemen toegeschreven aan de hardware echter de praktijk leert, dat dergelijke problemen vaak software gerelateerd zijn.

RAM*.
Je herkent het vast wel, je hoort of leest ergens iets over een app. Je installeert en test 'm, ja leuk, maar ik heb 'm niet echt nodig. Maar laat maar staan, je weet maar nooit.... En daar begint de ellende...

Iedere App die je op je iPhone zet kost RAM.


* Random Acces Memory.

 
RAM achtergrond informatie

iOS (Apple - iPhone) versus Android (Diverse aanbieders o.a. Samsung)

Gemiddeld heeft een iPhone 40% minder RAM nodig dan een Android toestel.

De Samsung Galaxy S22 (2022) heeft 8 GB tot haar beschikking waarbij de Phone 14 Pro (2022) het met 6 GB RAM moet doen.

Java
Omdat het Android besturingssysteem, anders dan het iOS besturingssysteem, een zgn. cross platform is (Meerdere fabrikanten maken gebruik van het Android besturingssyteem), is rechtstreeks programeren niet mogelijk en verloopt dit via JVM (Java Virtual Machine). JVM gebruikt meer RAM.


Surfen en multimedia gebruik (iOS - iPhone)
Surfen en het gebruik van multimedia gebruikt veel RAM, het advies is daarom om een iPhone met zoveel mogelijk RAM te gebruiken.

Touch problemen iPhone
Door een harde reset*, zie mijn
BLOG van 13 maart 2019, uit te voeren wordt het RAM geleegd waardoor het toestel weer wat kan ademen. Je verliest niet je data op je telefoon. Keert het probleem na verloop van tijd weer terug, zet dan je iPhone terug naar de fabrieksinstelling en configureer deze vervolgens als nieuw. De, vooraf, gemaakte kopie zet je niet terug omdat je dan ook de app(s) weer terug zet die het probleem veroorzaken. (Op de Apple site lees je hoe je een kopie maakt). 


*Zorg ervoor dat je iPhone bij een harde reset minimaal 50% is opgeladen. Bij terugzetting naar de fabrieksinstelling, moet je iPhone volledig zijn opgeladen!

Werkwijze Apple bij een reparatie
Bij reparaties uitgevoerd door Apple, wordt een iPhone altijd teruggezet naar de fabrieksinstelling. Het is vervolgens aan de klant om de vooraf gemaakte kopie er terug op te zetten. Ontstaan na het terugzetten van de kopie, o.a. touch problemen, dan zal Apple je adviseren om het toestel als nieuw te configureren om zo softwareproblemen uit te sluiten.


Touch input
Toestellen die te veel apps/data gebruiken kunnen niet meer ‘ademen’ en kunnen de data niet meer goed wegschrijven waardoor er klachten (Touch, geluid, beeld) ontstaan die vaak (onterecht) aan de hardware worden toegeschreven.


Glazen screenprotector
Anders dan bij Samsung toestellen kan de gevoeligheid van een iPhone scherm niet altijd (iOS versie afhankelijk)  worden verhoogd bij plaatsing van een screenprotector. Heb je van nature droge/schrale handen en/of is het klimaat erg droog (Winter) dan kunnen touchproblemen hier ook debet aan zijn.

Heb je na verwijdering van de glazen screenprotector, de terugzetting naar de fabrieksinstelling en het als nieuw configureren van je iPhone nog steeds touch problemen, dan is mogelijk het scherm debet of er is een moederbord probleem. Verder onderzoek moet dan uitwijzen waar de problemen vandaan komen.

Garantie 30minutes-repair.nl
Ondanks een dubbele kwaliteitscontrole bij mijn leverancier en mijn eigen eindcontrole, kan het toch sporadisch gebeuren dat een scherm niet goed is. Een slechte soldeerverbinding kan bijvoorbeeld debet zijn. Voor dit soort problemen kan er dan worden teruggevallen op de geboden garantie binnen de garantievoorwaarden.

Moederbord
Blijkt het probleem moederbord gerelateerd te zijn, dan kan Floris 
wellicht nog uitkomst bieden.


Voor overige veelvoorkomende problemen en hun D-H-Z oplossingen bekijk ons BLOG van 1 september 2021.

Naschrift: Wij zijn een hardware iPhone reparatiebedrijf. Software problemen faciliteren wij niet.


Heb je vragen, reageer dan op dit blog of stuur een mail aan info@30minutes-repair.nl t.a.v. Peter.

Natuurlijk ben je ook van harte welkom aan de Vriezenbeltstraat nummer 14 in Deventer.

De openingstijden vind je op de homepagina.


Wil je direct een afspraak maken voor reparatie dan kan dit éénvoudig met SimplyBook.me de online reserveringsagenda.

TIP: Onder 'Lees meer (V)' vind je specifieke reparatie informatie! (O.a. reparatieduur en wat er wel/niet kan bij specifieke iPhone-modellen).


SimplyBook.me - online reserveringssysteem
 
      01-01-2023 15:00     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.