Hoe is de ‘wettelijke’ garantie geregeld in Nederland?



















Veel consumenten denken, gebaseerd op de Europese wetgeving, dat zij standaard recht hebben op 2 jaar garantie. Deze regel heeft Nederland echter niet overgenomen. In Nederland hanteren we geen wettelijke garantietermijn van 2 jaar. De wet in Nederland stelt, een product moet zo lang meegaan als je ervan mag verwachten. Dit betekent dat vele producten een veel langere garantie kennen dan 2 jaar.

Wanneer is een product goed?
Het product moet een bepaalde tijd zonder problemen kunnen worden gebruikt. Hoe lang een product mee moet gaan hangt af van wat het is.

Wat er van een product mag worden verwacht hangt af van:
- Informatie van de verkoper of de reclame;
- Het merk;
- De prijs;
- Nieuw of tweedehands product.


NB: Ook bij producten die in de uitverkoop worden verkocht gelden dezelfde regels.


Wanneer is een product niet goed?
- Het product is niet compleet;
- Het product is beschadigd;
- Het is defect of doet het niet goed;
- Het product kan niet dat wat de verkoper of fabrikant heeft verteld.


Bewijslast bij een ondeugdelijk product
Als het product niet goed is binnen 12 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit de schuld is van de koper.


Gaat het product na 12 maanden stuk, dan moet de koper bewijzen dat dit niet zijn schuld is maar dat het aan het product ligt.

Garantieregels


De garantietermijn bij 30minutes-repair.nl
Wij gaan soepel om met de garantieregels, wij hanteren anders dan bijvoorbeeld Apple (Punt 6) geen 3 maanden (90 dagen), maar 12 maanden garantie. 

Garantie als verkoopargument
Sommige bedrijven gebruiken de garantietermijn als verkoopargument. Product X wordt aangeboden met 3 maanden garantie (Het goedkopere product) en op product Y (Het duurdere product) ontvang je 6 maanden garantie.


Case:
Je kiest product X (3 maanden garantie), het product gaat stuk na 4 maanden, je hebt dus geen garantie meer. Maar is dat wel zo?

De wet stelt:
Bewijslast bij een ondeugdelijk product:
Als het product niet goed is binnen 12 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit de schuld is van de koper. Kan de verkoper dit niet, dan zal de verkoper ONDANKS dat de 3 of 6 maanden garantie voorbij is, het product moeten repareren, vervangen of in het uiterste geval, het geld moeten retourneren.


Een bedrijf kan garantie prima als verkoopargument inzetten maar, doe dat dan door de garantie naar meer dan 12 maanden te verhogen. Zo lever je echt service en sluit je niet de groep consumenten uit die niet bekend is met de 'binnen 12 maanden regel'...
 

Naschrift:
Verkopende partijen die een garantiebeleid hanteren van minder dan 12 maanden, doen wettelijk gezien, niets verkeerd echter hoeveel consumenten weten hoe de wet in elkaar steekt en denken, 'helaas, net buiten de 3 of 6 maanden garantietermijn…'.

Uitgebreide informatie over de garantietermijn in Nederland is na te lezen op rijksoverheid.nl en consuwijzer.nl.

NB: Het consumenten recht is niet van toepassing tussen bedrijven. (B2B).

 



Heb je vragen, reageer dan op dit blog of stuur een mail aan info@30minutes-repair.nl t.a.v. Peter.

Natuurlijk ben je ook van harte welkom aan de Vriezenbeltstraat nummer 14 in Deventer.

De openingstijden vind je op de homepagina.


Wil je direct een afspraak maken voor reparatie dan kan dit éénvoudig met SimplyBook.me de online reserveringsagenda.

TIP: Onder 'Lees meer (V)' vind je specifieke reparatie informatie
! (O.a. reparatieduur en wat er wel/niet kan bij specifieke iPhone modellen).

SimplyBook.me - online reserveringssysteem

      10-03-2021 14:25     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.